Ana içeriğe atla

Çocuklar, çocuk filozoflar

 Canlı edebiyat dünün saatine göre yaşamaz, bugünün de değil, yarının saatine göre yaşar. Direğin tepesine gönderilen denizcidir o, oradan uzaktaki gemiler görünür. Denizciyi direkten indirip kazan dairesine, bocurgata koyabilirsiniz, ama bu bir şey değiştirmez: direk olduğu yerde kalır - ve başkası da direğe çıkınca onun gördüklerini görecektir. Direkteki denizci fırtınalarda lazım olur. Şimdi fırtına var, dört bir yandan S.O.S. geliyor. Daha dün yazar sakin sakin gezinebilirdi güvertede, Kodak'ını tıkırdatabilirdi (varoluş); ama dünya 45° yan yatmışken, yeşil yarıklar açılmış, küpeşte titremeye başlamışken kimin aklına gelir manzara tabloları ve türleri düşünmek? Şimdi sadece ölümden önce düşünülebilecek olan şey düşünülür: öleceğiz, peki ne olacak? Yaşadık işte - nasıl yaşadık? Baştan, yeniden yaşanacak olsa, ne şekilde, ne için yaşamalı? Şimdi edebiyatta dev, direk gibi, uçak gibi, felsefi ufuklar gerekli, en son, en korkunç, en korkusuz "neden?" ve "peki sonra?" soruları gerekli.

Böyle soruları çocuklar sorar. Ama çocuklar zaten en cesur filozoflardır. Hayata çıplak gelirler, bir damla dogma, mutlak, inanç yoktur üzerlerinde. Bu yüzden de her soruları saçma denecek kadar nahif ve ürkütücü bir şekilde karmaşıktır. Şimdi hayata gelen yeniler de çocuklar gibi çıplak ve hala korkusuz, ve onlarda da, çocuklarda olduğu gibi, Schopenhauer, Dostoyevski, Nietzsche'de olduğu gibi "neden?" ve "peki sonra?"  soruları vardır. Dahi filozoflar, çocuklar ve halklar aynı ölçüde bilgedir: çünkü aynı aptal sorularla uğraşırlar. İyi döşenmiş bir dogmaya sahip olan uygar insana göre, aptaldır onlar. 

Yevgeni Zamyatin, 1923

Biz

Edebiyat,  Devrim, Entropi ve Diğer Şeyler Üzerine


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Felsefenin Temel Kavramları

FELSEFENİN TEMEL KAVRAMLARI Felsefe nedir? Kavram nedir? Felsefenin temel kavramları nelerdir?  Bilgi türleri ve felsefe İlâhî/dinî bilgi Beşerî/aklî bilgi Bilimsel bilgi Felsefî bilgi Felsefe filos+sofos hikmeti seven / hikmet sevgisi Felsefe – feylesûf (filozof) Pisagor / Sokrat Felsefenin temel kavramları: Adalet Nedir? Ahlak Kanıtı Ahlak Akıl Analitik A Priori A Priori Bilgi Aksiyom Algıcılık Alman İdealizmi Analoji Anlam Antik Felsefe Aşkın Aşkınlık Atomculuk Aydınlanma Bilim Bilim Felsefesi Bilinç Çıkarım Değer ve Değer Felsefesi Deizm Determinizm Diyalektik Empirizm İdealizm Fenomenoloji İlk Felsefe Kavram Madde Mantık Materyalizm Rasyonalizm 1. HAFTA:  ADALET NEDİR? Bu haftaki dersimizde;  Felsefenin ve siyaset bilimin en temel kavramlarından ve problem alanlarından birisini oluşturan “Adalet” ve “Ahlak Kanıtı” kavramlarını tarihsel bir sunum içinde ele alınacaktı...

FELSEFİ DÜŞÜNCENİN ÖZELLİKLERİ

ESKİÇAĞ YUNAN DÜŞÜNCESİ BAĞLAMINDA FELSEFENİN KURULUŞU: FELSEFİ DÜŞÜNCENİN ÖZELLİKLERİ Felsefi düşüncenin temel niteliğini oluşturan yargılardır. Felsefe kişisel bir uğraş olduğu için aynı problemi herkes kendine göre kurmak, önemsediği sorularla ilgili kendi cevaplarını oluşturmak ve onları gerekçelendirmek zorundadır. Felsefe tarihi ve filozoflar felsefenin iskeletidir, onu giydirmek felsefe yapmaktır. Bu amaçla, Eskiçağ Yunan Düşüncesini, kaostan düzene, mitolojiden felsefeye giden yolu ve ilk filozofları anlatarak felsefi düşüncenin özelliklerini vurgulamaya çalışacağız. Felsefe Öncesi Aristoteles “bütün insanlar doğal olarak bilmek ister” derken aslında keyfi bir bilme isteğine vurgu yapar. Dünya çetin bir yerdir ve insan hayatta kalmak için bilmek zorundadır. Eliade’ye göre insanlaşma süreci ayağa kalkma ile başlamıştır ve bu dik duruş, mekansal farkındalık yaratmıştır. İlk insan bu sınırsız, meçhul, tehditkar boşluğun içine atılmış hissetmekten yola çıkarak gelişir (Eliade, 2018...

Sosyoloji I Ders Notları

4. KÜLTÜR 4.1. KÜLTÜR NEDİR "İnsanın toplumun bir üyesi olarak elde ettiği, bilgi, inanç, sanat, ahlak, hukuk, adetle ve diğer yetenekler ile alışkanlıklardan oluşan karmaşık bir bütündür”. 4.2. KÜLTÜRÜN ÖĞELERİ  Değerler Değerler, bize iyi, kötü, güzel, çirkin, ahlaki, gayrı ahlaki veya arzu edilen ve edilemeyen şeyler hakkında ölçütler sunar. Farklı dinlerden ve gruplardan oluşan modern çoğulcu toplumda değer yönelimi son derece karmaşıktır.Değerler, belirli sosyal sonuçlara yol açar.  Değerlerin genel işlevlerini şu şekilde sıralamak mümkündür: Değerler, kişilerin ve birlikteliklerin toplumsal değerinin yargılanmasında hazır araç olarak kullanılır. Değerler kişilerin dikkatini istenilir, yararlı ve önemli olarak görülen maddi kültür nesneleri üzerinde odaklaştırır. Her toplumdaki ideal düşünme ve davranma yolları, değerler tarafından işaret edilir. Değerler kişilerin toplumsal rolleri seçmelerinde ve gerçekleştirmelerinde rehberlik eder. Değerler...